top of page
חיפוש
  • אסתר בוירסקי

ניקוי אביבי

כולנו מבינים שהגוף שלנו הוא המכונה שמשרתת אותנו נאמנה בכל יום, וגם יודעים שכל מכונה אפילו אם היא פשוטה ביותר נזקקת לתחזוקה ושימור, אחרת היא מתחילה לפשל.



אביב באוויר.

עונות השנה משפיעות עלינו בכל אספקט, פיזי, רגשי ורוחני.

לפי הרפואה הסינית, לאביב יש מקום מכריע בהתחדשות,

פריצת גבולות ובהתחלות חדשות,

אחרי חורף של התכנסות ומופנמות.

כמו הצמחים שמלבלבים ופורחים בתקופה הזו,

מייחסת הפילוסופיה הסינית חשיבות רבה להשפעתו על בני האדם,

החווים אנרגיות של התחדשות, מימוש עצמי וניקיון.

מאחר והתחושה היא של קלילות ותנועה,

הדרך להשיג את אותה הקלילות היא לעשות סדר,

להפטר מעומסים מיותרים, לנקות ולהתחדש.

עם בוא האביב דאגו לתת לגופכם את האפשרות לנקות ולהפטר

מכל מה שהצטבר בחורף, ירוק הוא הצבע של אלמנט העץ- של האביב-

כשמערכת העיכול שלנו עצלה מתחילה להצטבר בתוכנו פסולת מיותרת, היא נוצרת ונערמת בעיקר בשל חוסר היכולת והכבדות של המעיים לפרק או לסלק את המיותר. כך שמהר מאוד אנו מבינים שאת תחושת הקלילות נשיג ידי ניקוי פנימי רציני. משמע ניקוי כל הפסולת שהצטברה.

הרפואה הסינית מתייחסת לעונת האביב כתקופה שבה הכבד הנו דומיננטי ולכן הניקוי ישפיע לא רק על מערכת העיכול אלא גם על הכבד שקשור אליה ותומך בה על פי הגישה הטיפולית הסינית. כבד נקי וחיוני עם מערכת עיכול קלילה ונקייה יבטיחו לנו מערכת עיכול יעילה


אז איך עושים זאת ?

ראשית חשוב לזכור שזוהי המלצה תזונתית שניתנת לאנשים בריאים, ואינה מומלצת לנשים בהריון לחולים במחלות פנימיות או קשות, או לסובלים מחולשה כרונית.

את הניקוי (התפריט) יש לבצע במהלך שבוע ימים לפחות והמחמירים עושים זאת במהלך שלושה שבועות.


המלצות תזונה: במה נתמקד?

· קטניות – מומלץ לאכול אותן לאחר הנביטה. ההמלצה היא לעדשים ירוקות ומאש.

· ירקות – עדיפות לירקות ירוקים כמו מלפפון, קולורבי, כרוב, שומר, ברוקולי, תרד, ירקות עליים על כל סוגיהם, מנגולד וגם לירקות בעלי תכונות חשובות, כמו צנון, בצל, שום וחזרת שמסייעים בניקוי ליחה. כמו כן מומלצים ירקות כמו סלק, לפת, נבטים, כרובית, גזר, דלעת ובטטה.

· פירות – תפוחים ירוקים, בננה, קיווי, רימון, שזיפים ירוקים, מלון, תות שדה. אלו פירות עשירים בנוגדי חמצון, יעילים בניקוי הכבד ומערכת העיכול.

· מתחום התבלינים מומלץ לצרוך אותם טריים ככל הניתן ולא מיובשים, וביניהם נענע, בזיליקום, ג'ינג'ר, כורכום, כמון, פטרוזיליה, כוסברה, רוזמרין, שמיר וגרגר נחלים.

· מומלץ להוסיף לתפריט טחינה, שמן זית, יוגורט מחלב עזים ועשב חיטה.

· מומלץ לפתוח את הבוקר עם חצי לימון סחוט טרי, מעורבב עם חצי כפית דבש וכף שמן זית. למהול את התערובות בכוס מים פושרים ולשתות על קיבה ריקה.

מאילו מזונות כדאי להימנע?

מזון שמן, מזון מהחי, מאכלים מטוגנים, מעובדים ותעשייתיים, מזון מקופסאות שימורים, אבקות מרק, שוקולד, אלכוהול, סוכר לבן, קמח לבן, וגם ירקות סולניים כמו תפוח אדמה, חציל ופלפל. גם מזונות עתירי נתרן אינם מומלצים, כמו נקניקים ומזונות משומרים.




1. יום ראשון: יום מיצים

לא מדובר במיצים קנויים אלא במיצים ביתיים מירקות טריים. הירקות והפירות המומלצים להכנת המיצים הנם – גזר, שורש סלרי, סלק. שלושתם ירקות שורשיים החזקים את מערכת העיכול, ובעלי תכונה אדמתית המחזקת את מערכת העיכול. הסלק ידוע בהשפעתו על ניקוי וחיזוק הדם ובהתאמה הכבד.


2. יום שני ושלישי: אורז מלא/ אורז עגול מלא

אוכלים אורז מלא אשר ידוע בהשפעתו הבריאותית ,יש בו סיבים תזונתיים אשר מנקים את דפנות המעיים, וכך מסלקים את הפסולת הקיימת בגופינו. חשוב לא פחות זה תהליך העיכול של האורז המלא שנעשה באיטיות יותר (ביחס ללבן).

בתאים משתחררים בגוף כמויות מבוקרות יותר של סוכרים וישנה תחושה של שובע ונשמר איזון סוכרי בגוף. יש להקפיד להכין בכל יום את האורז המלא לאותו היום. טריות המזון הנה חיונית בתהליך הניקיון הפנימי. יש להימנע מתיבול האורז המלא על מנת לשמר את הניטרליות במערכת העיכול, וכן להימנע משימוש בשמן (במידה וקשה יש לעשות שימוש במעט שמן זית).


3. יום רביעי – שביעי: אורז מלא ולצדו סלט ירוק

לאחר שני השלבים הראשוניים משלבים בתפריט סלט ירוק אשר מורכב משלל עלים ירוקים בהתאם להעדפות אישיות. חסה, בזיליקום, רוקט, כוסברה, פטרוזיליה, עלי סלרי תרד ועוד.

העלים הירוקים עשירים בכלורופיל שתרומתו העיקרית הנה כנוגד חמצון, ובנוסף הם תורמים רבות לניקוי הגוף, המעיים והדם. העלים הירוקים אף עשירים בסיבים תזונתיים שמסייעים לפעילות מערכת העיכול ולניקוי המעיים מפסולת מיותרת.

הם נטולי שומן ודלי קלוריות ובעיקר יוצרים תחושה של רעננות וקלילות בגוף. גם את הסלט הירוק מומלץ לא לתבל. ניתן להוסיף לו לימון, כי חמיצות הלימון ידועה בהשפעתה על הכבד והפעלתו.


איך תעברו את שבוע הניקיון בהצלחה

1. התחלה טובה. הקפידו להתחיל את הבוקר עם כוס מים וכפית מיץ לימון טרי. המים יוצרים סיכוך פנימי והלימון מעורר את הגוף לתנועה ופעילות. הקפידו על שתייה של לפחות 10 כוסות מים במהלך היום.

2. הימנעו מקפה. הימנעו משתייה של קפה ובוודאי חלב. מומלץ להמיר את הקפה בשתייה של מים חמים עם פלחי לימון ולמען המתיקות רבע כפית דבש. במידה וקשה ללא קפה עדיפות רק לקפה שחר.

3. מתוק טבעי. חייבים משהו מתוק ?! תפוח ירוק זו התשובה שלכם. השתדלו לא להפריז עם תפוחים. שלושה לכל היותר במהלך היום.

4. סדר יום. הקפידו על שעות שינה וסדר יום מאורגן. נצלו את תקופת הניקיון הפנימי להתארגנות מחודשת גם בחלקים אחרים של החיים. שינה מאפשרת לגוף להטעין את המצברים הפנימיים ולתמוך בתהליכים הטבעיים שיתבצעו באופן הנכון.

בהצלחה.













31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page